Doli Taiping

Salam satu bloggers.


Entry semalam dikejam hebat oleh pihak yang terasa atau jenis yang cepat melatah.Eh tolong la,jangan berfikiran sempit yer.Sila rujuk pada entry sebelumnya jika berminat. =)



Hari ni kita bercerita pulak tempat makan yang ada disekitar Taiping yer.Nak list banyak-banyak tak boleh sebab sering kali ulang kedai sama.harap maklum yer tawangtawang semua.


1. Kawasan Penjaja Taiping

Lokasi jangan la tanya sebab nyah  memang tak tahu apa nama jalan.Dari pagi sehingga lewat malam dia beroperasi.Kalau makan tengahhari ada la kedai melayu  dalam 6-7 buaj kedai.Yang sedap dan murah kedai yang kat tengah-tengah dalam barisan kedai melayu.memang puas hati la,dan hari kedua kami ditahan oleh pekedai no 2.Baru tengok lauk dia dah hulur nasi sepinggang.Damn,my lil bro pergi ambik.What to do?Makan je la apa yang ada.Makanan x sedap dan mahal.


Jangan takut nak makan sini waktu malam.area ni macam 1 Malaysia.Dari M,I,C semua ada.Sampai jam jalan area kawasan tu tapi nyah tak pernah sampai situ malammalam la.Lalu je ada la.



2.Gerai belakang The Store ( jalan nak balik ke Kemuntig dari bandar Taiping )

Sumpah sedap masakan gerai ni.Jarang kami sekeluarga makan gerai waktu malammalam.Tu malam pertamakami di Taiping so agak belur nak mencari tempat makan..Ingat nak take away KFC tapi ternampak gerai ni.


Makanan dia agak limited la.Kuew Tiew Gorang,CharKuew Tiew dan Mee Goreng.Harga RM3 je tapi memang sedap, banyak dan puas hati.Dengan harga yang murah tu ada 3 udang besar dalam setiap pinggan.Memang terkejut la bila dapat tahu dengan harga tu.Memang ramai yang ke gerai tu dan kita kena tunggu lama sikit kot kalau ramai sangat orang sebab cara dia masak walaupun dia menu sama,dia masak untuk sepinggang je.memang puas hati dan harus mencuba sekiranya anda di Taiping.



3.Doli

Kalau pergi lambat bersedialah untuk menunggu tempat dengan berdiri yer.Kalau dah sampai tapi ramai orang sedia lah untuk menunggu juadah tiba.Doli ni agak femes yer,asal usul dia dulu menjaja di pasar malam je tapi sedap sangat sampai dia ada premis sendiri.Nyah syak tuan punya kedai ni nama Dollah dan Rosli.Boleh tak?


Kedai ni femes dengan kuew tiew tapi nyah makan tak rasa pape pun.Tak sedap pun.Sedap lagi yang yang gerai belakang The Store tu.Kuew Tiew kering dengan beberapa udang kering kecil dan telur sebagai lauk disamping touge.I have no comment,mungkis sebab selera masingmasing kot.Tapi nasi ayam dia agak sedap la.Boleh cuba.Banyak juadah lagi tapi tak semua la kami merasa.Tempat ni harus anda tuju kalau di Taiping.





 4.Ar-Rahman

Kalau rasa nak makan pagi tak mahu makanan berat,boleh pergi ke kedai mamak Ar-Rahman.Ada dua branch.Satu dalam bandar Taiping satu lagi kat jalan nak balik ke Kemunting.Roti canai dia agak sedap jugak la.My lil bro bedal 4 keping roti canai dia pagi tu,makan ke melantak.


notakakiku : ada cadangan tambahan?



7 anak murid:

zikeryhassan said... []

ini rancangan jln2 crik makan eh?

.alie. said... []

sebab tu makin pesat membangun

T_T

Sir Marcello said... []

dari doli..baik ansari cendol..hehehe

.alie. said... []

tak pernah dengar tempat tu..
sedap ke?

xkan nk makan cendol je
T_T

makdara TERdiva said... []

ermmm..nice info..
pasni senang la nak dtg taiping refer kat belog ni..

salam kenal dari akak :)

.alie. said... []

boleh je sis...
silakan

=)

Anonymous said... []

dah try kat sebaris bazzar cina ( jual baju n kain ). sebelah the store taiping. tgh2 tu ada kdai mkn melayu tp syer ngn aunty cina ni.. aunty ni buat air je. yangmsk mskn melayu tu org melayu... sedap n murah.. rasanya paling murah la.. try ka