pengalaman berada di kelantan

Salam satu bloggers.

Sebenarnya nyah beberapa hari yang lepas ( ok ayat agak keling disitu ) nyah ke Taiping,Perak.Nyah tahu ko orang nak gelakkan nyah,apa la yag mak nyah ni pergi Taiping,apa yang ada?

Mai la nyah nak pom pum pam kat ko orang semua,kat Taiping ada nyah nyah yang lain laaa,bertenggek kat tepi tasik malammalam.Auwww,menganyam eh mengancam noksss.Tergugat nyah selaku nyah Kuala Besut.Heh.Tamat sesi membebel tanpa arah.

Taiping bukanlah lokasi favorite sangat untuk bercuti kot,melainkan anda pencinta alam.I guess so.Nyah pergi sana pun sebab abah ajak mengimabau kenangan jamangjamang dulu masa kami di Taiping.Dari sekolah lama sehinggalah ke rumahrumah yang hampir nak runtuh.Rehda aje la,kita menumpang je pun.

Motif nyah nak cerita pasal R&R Jeli.Heh.sebelum ni cik jard ada komen pasal R&R Lu Musang,katanya kotor,no comment la sebab dah lama tak sampai sana la kan,tapi sebelum ni yang Lu.Musang okeh je,maybe dah tukar pihak pengurusan kot ( hidup harus bersangka baik yer tawangtawang ).

                                                              Google punya

Yang di Jeli ni,masyaallah,sumpah annoying gilergiler.Servis sangat lambat dan sengal bagi pemudi seperti nyah yang mudah naik darah lebihlebih lagi bila lapar,Sila faham yer.

Masa nyah pergi dah pukul 2pm,ada dua kedai makan je kat sana.Duadua melayu.Hmmm,tipikal Melayu la bila tak ada pesaingan memang begitu la gayanya.Aduan nyah pertama :

  • lauk pauk macam bawah saji kat rumah atau yang kat rumah lagi sedap-masa nyah pergi kedai 1 lauk ada nasi xda,kedai 2 nasi ada tapi lauk habis.
  • air sampai lepas nasi habis sepinggan-orang tanya mana air boleh pulak dia sound kita balik.naharum
  • masakan panas je available sebgai alternatif - lambat harus la sebab pelanggan ramai,yang tu kita faham la.
  • kotor- sumpah memang bengang.meja sebelah tu xda orang duduk tapi kami ada.pinggan sebelum tu tak ada inersatif langsung nak angkat.nak tunggu semua kena tegur ke?mentaliti ni bukan dalam kalangan orang melayu ada tapi ramai begini,lebihlebih lagi kelantan yang terkenal dengan dilabel kekotoran dan tak kemas seperti negeri lain.Bukan nak memburuk tempat sendiri tapi itulah realiti.( ada orang tak puas hati ~ sebab terasa kot )
  • toilet sangat kecik dan kotor -tak payah nak cerita banyakbanyak,kalau kotor tu kotor la jawabnya.

Kalau nak kata penjual kelantan ni peramah,nyah yang orang local ni mencaricari la jugak yang ramahramah tu.Biasanya warga tua je yang begitu,yang muda mudi tu ramah dengan gender yang berlainan je kot.Kalau perempuan tu,ramahnya dengan lelaki yang sama muda je yang ramai,senyum pun lokek,nada menjawab tu kan,memang rasa nak cabaicabaikan je.Memang menang geng nyah di lorong haji taib la.Huh

Nyah harap kalau apa yang nyah rasa ni cukup je la warga local je yang rasa,jangan buat orang luar macam tu,buat malu negara kelantan je.

Anda ada pengalaman di negara Kelantan?CUba share


notakakiku : lain tempat lain pengalamannya =)


bacalah dengan minda yang terbuka dan berdimensi dan bukan pada satu hala sahaja.ini bukan entry kutukan tapi teguran agar menjadi ikhtibar bersama-sama.cuba berfikiran positif dan bukan asyik bersangka buruk je.kalau terasa terkena batang hidung,bukan niat saya tapi ambil la sebagai pengajaran dan panduan.






10 anak murid:

brenn said... []

memang unforgotten memory la macam tu kan?
teruk gak servis die..oops..teruk sangat sampai kena sound balik

.alie. said... []

mana tak sound,nasi dah sampai ke perut,siap ada tindak balas jus gastrik,air tak sampaisampai..

ingat kita ni hantu apa,nak makan dgn sisa org kat sebelah...

ngeri.dah la tu 1'st sampai situ

ardinihumaira said... []

oh.. mungkin service kat stu je kot... kalau geai makan yang bukan R&R rasanya okay saja.. dni orang sarawak btw, duk kelantan skang.. rasa tak elok kutuk semua macam tu. bukan semuanya.. kalau cakap pekerja kat situ, betulla melalui pengalaman kamu... tapi kalau kata semua orang kelantan cemtu, itu salah.. mana2 negeri pun sama.. tak ada beza. yang beza hati dan tingkah laku. sebab ianya tak berbeza disebabkan negeri... :)

.alie. said... []

ini bukan kutukan tapi teguran,tak salah menegur untuk kebaikan bukan?

cuba baca balik entry nyah,ada nyah kata nyah semua rakyat kelantan?sila cerna ayatayat nyah kembali yer..itu gelaran yang diberi orang yer =)

mmg betul beza hati n tingkah laku,itu xdpt dinafikan..tapi majoriti yang berbuat demikian maka tercalitlah gelaran itu..

mentaliti masyarakat setempat tu yag harus diubah..

Nyetok said... []

xmolek jugok nk kutuk gitu. Bkn sumo ore kelantan gitu, segelintir. Dan bukan di kelantan sahaja di mana2 pun even di besut, pacakan, kg nail, kg cawat, kg lampu.

.alie. said... []

ini bukan entry kutukan tapi entry teguran...

sama2 jadi ikhtibar =)

jgn sempitkan minda sgt,jgn marah

diriku said... []

mknn kt KB sma mahal xpun mhl lg dr KL..ha2..

EiNS said... []

Harga makanan kat kb murah je...nasi berlauk kak wok baru rm2.50 kat KL ada ke sepinggan nasi dengan lauk ayam gulai rm2.50?

.alie. said... []

diriku :

memang kena pandai usha sebenarnya,kalau dapat yang murah mmg murah sangatsangat.yang mahal ni jenis mencekik.

satu lagi mentaliti orang kita,nampak orang luar je harga lain.mmg zalim la buat gitu kan?

.alie. said... []

EiNS :

nasi kak wok ni memang femes ae..
=)

kat sini ada lagi jual nasi lemak 70sen dengan telur semua..