rakyat didahulukan,pencapaian diutamakan???

INI VERSI DARI:teh tarik besar

dan semalam alie ada tulis,kalau yang murah ada kenapa nak marah2 lagi

infact,alie tulis gitu tanpa sebarang knowledge,apa perbezaan antara RON 52 dan RON 57~memang tak terlintas langsung tau

padahal sume tu ada belajar dalam chemistry..~padahal lau aq hafal pun,bukan aq tahu pun...tu silibus org nk jadiknpetroleum engineer kot

ni yang best bila blog walking,dapat tau benda yang kita tak tau...

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

Ya,terima hakikat yang harga minyak sudah naik.Apabila Ismail Sabri Yaakob bapa kepada Dafi AF5 ini berkata "tiada perubahan harga minyak utama,lalu menjadikan RON 95 sebagai petrol utama negara,satu perkara yang hendak dihighlightkan disini.

Apa perbezaan antara RON 95 dan RON 97.Saya dahulu tidak pernah ambil pot tentang benda ini,tapi satu hari,saya bertanya kepada ayah kawan saya,dia seorang petroleum engineer(syarikat mana tu dirahsiakan).Dia lekas menjawab,"perbezaan RON 95 dan RON 97 adalah dari segi berapa banyak iso-oktana dalam kandungan petrol tersebut".

Iso-oktana,atau Trimethylpentane ini merupakan kandungan terikat alkali dalam jisim petrol.Iso-oktana ini juga mengukur sejauh mana kelancaran spark plug membakar petrol.Apabila anda menghidupkan enjin,kelancaran itu diukur sejauh mana Trimethylpentane ini terdapat dalam petrol anda.

Oleh kerana Sains KBSM tidak pernah mengajar perkara ini,maka anda tidak dapat membezakan apa beza RON 95 dan RON 97 ini.

Jika anda ke stesen Petronas,mereka akan menjual RON 95 sebagai petrol utama mereka.Ini kerana dasar kerajaan mahu menjadikan RON 95 untuk rakyat,kerana petrol tersebut lebih murah berbanding petrol RON 97.Apa yang mereka tidak tahu - RON 95 kualiti sulfur lebih tinggi dan cepat merendahkan jangka hayat enjin.

RON - atau singkatan daripada Research Octane Number ini adalah kandungan sejauh mana kadar iso-oktana dalam petrol yang bakal dituang ke dalam enjin anda.Jika kita bandingkan RON 95 dan RON 97,kadar kandungan sulfur di dalam RON 95 lebih tinggi,dan petrolnya cepat dibakar(combustion).

Saya pernah mencuba beza antara RON 95 dan RON 97.RON 95 - bagi skuter Elit,bagi harga RM 5 hanya mampu pergi sejauh 48 kilometer,sedangkan RON 97 boleh pergi sehingga 60 kilometer.Ini kerana enjin skuter saya berjalan dengan lebih baik,kandungan sulfur dalam petrol adalah rendah berbanding RON 95.

Kebanyakan petrol di Amerika Syarikat dan Kanada adalah RON 97.Begitu juga di Eropah - Europremium yang RON 95 adalah jarang dijual - sebab takde siapa yang nak pakai.Semua sekarang pakai SuperPlus - RON 97.

Jadi,apabila Utusan Melayau berkata "tiada perubahan harga",anda diklepet lagi.Ini kerana anda yang selama ini menggunakan RON 97 - kini RON 95 terpaksa menggunakan petrol yang kualitinya lebih rendah,dan kadar sulfur yang lebih tinggi.

Jadi janganlah tak tau bila esok isi minyak kata "tak naik harga apa pun,sama je RM1.80".

Sebenarnya,harga RM1.80 adalah untuk petrol yang kualiti lebih rendah.

Tak caya?Try isi dan bawa kereta anda sampai minyak dalam tangki anda kosong.Lihat bezanya sendiri.



9 anak murid:

Basuh Baju said... []

dah kata dah, naik basikal je senang..kui3

.alie. said... []

basah ketiak nak naik beskal dr besut ke kedai lalat oii....

basuh baju nak tolong cuci kan ke baju2 yang basah itu?

uto laut said... []

minyak..minyak..dia ingat orang malaysia bodoh ke..tak dapat beza 95 ngan 97..5 ngan 7 tu berbeza..aku sendiri penim dengan kenyataan dalam berita malam tu..sekarang baru paham..maknanya minyak tetap naik,tapi dikira tak naik sebab ade pengganti..tapi pengganti ape kualiti kurang..isk..

alie ni dak kedai lalat??kat mane ye?

.alie. said... []

kedai lalat aka kota jembal,

mcm sedey org x kenal kedai lalat..

rasa dah femes dah...

alaa kg tok guru,dekat pulau melaka...

hadzwan said... []

besides dari harga minyak global, subsidi minyak dari kerajaan,

kdg2 kita lupa nape harga roti gardiner plain biasa lg murah dari harga gardinier butterscotch...kita mahu butterschotch yg sedap manis dan wangi sedangkan kita mahu ia dlm harga serendah plain white bread....dah tu, harga kedua-dua roti disupport oleh ibu bapa kita sedikit...

namun, dari segi penyampaian berita hari tu, mereka2 yg 'di atas' perlu sedar yg sekarang semakin ramai yg tahu mkn suap sendiri, cari mknn sendiri, x tggu diorang dtg suap semata2...
moga rakyat malaysia yg gigih mendalami sesuatu ilmu atas sebab sesuatu isu seperti di atas, semakin ramai bilangannye...salute kt org yg kupas issue dgn ilmu gtu....
=)

.alie. said... []

semakin suka dengan tulisan kamu encik asraf...
ayatnya semakin bermakna dan tersirat...
tp bg makanan...
erkk!!!lamanya nak buke~sambil tengok jam

utolaut.blogspot.com said... []

bukan tak tau lah..cuma nak tau kat mane..awek uncle duk situ gak..haha..

.alie. said... []

berlokasi dibelakang seven e yang tak jual arak..

itu confirm,atm je yang ada~

13may said... []

pencapaian di utamakan :D